28 жовтня 2016 р.

4. Паяльна станція

Я завжди думав, що поганому радіотехніку - паяльник заважає. І вже зовсім змирився, що мабуть в мене не зовсім правильно руки ростуть, бо з паянням щось не складалося зовсім.

Один мій паяльник був великий і потужний. Коли він наближався до якоїсь плати - мікросхеми від страху розбігалися з неї, і всі інші деталі також. Коли я дізнався, що той паяльник в основному призначений для паяння відер - прикупив менший. Але він виявився настільки слабим, що не міг розплавити навіть сам припой (добротний, ще радянських часів). Не кажучи вже про те, щоб щось припаяти.

Експерименти з Arduino дали останній поштовх щоб навчитися робити все правильно. Як виявилося - багато що залежить таки від паяльника. А також від припою, якого є багато марок. А також від флюсу.

Якщо вам раніше ніколи не доводилося брати паяльника в руки - подивіться ось це мотивуюче відео "Паяти - легко! (рос)"

Вміння паяти нескладні речі дуже швидко стане вам у пригоді. Якщо заздалегідь подбати про хороші інструменти - зекономите собі багато часу і нервів. Перериваючи всі інтернети, я знайшов дві статті, які мене вразили найбільше, і згідно яких я і зробив свій вибір:
В результаті довгих медитацій я купив паяльну станцію Lukey 868, моток припою Proline з флюсом Sn60 Pb40 1мм і додаткове жало Goot PX-60RT-2.4D (з наконечником у формі плоскої викрутки).
Паяльна станція Lukey 868
Недавно друзі скинули лінка на паяльну станцію Accta 301. Якби дізнався про неї раніше - може би купив її замість Lukey. Виглядає так самісінько як Lukey та інші китайські екземпляри, але ярлик "Зроблено в Україні" підкуповує мене моментально і безповоротно.
Паяльна станція Accta 301



Чи треба аж цілу паяльну станцію? Не можна було купити просто собі паяльник? Можна і просто паяльник. Але виявилося, що хороший паяльник лише в два рази дешевший, порівняно з паяльною станцією. Ну і мені було цікаво побавитися з новим гаджетом. Переваги станції я побачив вже потім.

Чому саме Lukey 868? Ця модель найбільше сподобалася по описах. І, схоже, я вгадав. Невеличка, легка, дуже зручна в роботі. Японський керамічний "вічний" нагрівальний елемент.

А фен дійсно потрібний? Спочатку я думав, що ні. Поки не довелося випаювати контролер I2C з LCD екранчика. Якось так вийшло, що I1C контролер я угробив, а екранчик - залишився в робочому стані. Виявилося, що ряд із 16 контактів випаяти паяльником нереально. А от якщо погріти феном - відходить без проблем.

Для чого мені ті новомодні припої з флюсом? З ними значно легше працювати. Такий припой моментально прилипає до поверхні навіть якщо вона окислена, чи не дуже чиста. Паяти вдається швидше, акуратніше. Деталі не перегріваються, контакти надійні. Ціна таких припоїв не є суттєво дорожчою, а радість від роботи поверне вам її сторицею.

Для чого було докуповувати додаткове жало за 10% вартості всієї станції? Стандартно з паяльником іде жало типу "голка". Я навчився з ним працювати десь аж за тиждень. Воно добре підходить для роботи з дрібними деталями - припой ніколи не ляже на сусідній контакт, легко робити точкові пайки. Але є дії, які робити "голкою" було важко  - залуджувати провідники і контакти, випаювати деталі з плат. Тому й купив більш-менш універсальне жало. Заодно вирішив перевірити чи вартує преплачувати за бренд в цьому випадку. Схоже, що таки варто. Goot прилягає до термоелемента і працює набагато краще, ніж рідне оригінальне жало made in China.

В принципі  - на цьому можна було б і зупинитися. Але мені не вдалося :-) Для повноти картини - вирішив я порівняти як поводять себе дешеві китайські жала з набору "15 штук за 6 доларів"

набір з 15 жал за 6 доларів


Хто би міг подумати - якість таких жал виявилася абсолютно на рівні з тим, яке я отримав в комплекті із паяльною станцією. Жала залудилися без проблем і працюють дуже достойно.

Звісно ж, якщо порівнювати із GOOT - вони не такі круті. Мають схильність погано прилягати до термоелемента, тому можуть швидко втрачати тепло. Навіть можуть припаятися до деталі, якщо вона здатна швидко відібрати тепло в жала. Але такі незручності для мене поки не є критичними. Для відповідальних робіт маю два високоякісні жала, а для менш критиних - можна і дешевими працювати.